AstraZeneca beder brugere af Bricanyl Turbuhaler kontrollere LOT (Batch) 3510548B00

tirsdag, 4 august 2015

Produkt: Bricanyl (terbutaline) Turbuhaler 0.5mg; 100 doser.
LOT Nummer: 3510548B00

AstraZeneca har konstateret, at der er risiko for, at en Turbuhaler fra produktionsparti LOT 3510548B00 ikke indeholder noget medicin. Ingen andre produktionspartier er påvirkede.

Bricanyl Turbuhaler har følgende indikation: Astma bronchiale og anden bronkospasme (astmaanfald og andre former for vejrtrækningsbesvær).

Som en sikkerhedsforanstaltning bedes brugere kontrollere deres Bricanyl Turbuhaler(e) for LOT 3510548B00. LOT nummeret er angivet på Turbuhaleren, når man tager låget af.

bricanyl image

Man kan kontrollere om Turbuhaleren med det pågældende LOT nummer indeholder medicin ved at klargøre Turbuhaleren til brug og efterfølgende placere et mørk lommetørklæde eller tyndt mørkt stof hen over mundstykket og inhalere som normalt. Et fint hvidt pulver skulle derefter være synligt på stoffet.

Såfremt man er usikker, hvorvidt Turbuhaleren ikke indeholder noget medicin, skal Bricanyl Turbuhaler LOT 3510548B00 afleveres på apoteket, og apoteket vil udlevere et nyt produkt med et andet LOT nummer.

Brugere, som har anvendt en Bricanyl Turbuhaler fra LOT 3510548B00 og har oplevet den sædvanlige virkning, kan være sikre på at produktet er, som det skal være, at den ikke er tom, og man skal derfor ikke foretage sig noget.

AstraZeneca har udført en fuld undersøgelse af dette, og har taget de nødvendige forholdsregler for at håndtere problemet.

Patienter, pårørende eller sundhedspersonale, som har brug for yderligere information bør kontakte vores medicinske informationsafdeling på telefon 43 66 64 62; her kan de få råd og vejledning.

For yderligere spørgsmål fra Pressen kontakt venligst Kommunikationschef Nordic-Baltic, Petra Eurenius +46709186562